Aa
تاریخ : شنبه 15 آذر 1399
کد 1014

همزمان با روز جهانی معلولین؛

آغاز عملیات ساخت مجتمع آموزشی وتوانبخشی دانش آموزان جسمی وحرکتی درتبریز

همزمان با روز جهانی معلولان عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع آموزشی و توانبخشی دانش آموزان جسمی و حرکتی با مجهزترین امکانات توانبخشی از جمله کاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتار درمانی و مشاوره با همت خیر تبریزی «کاوه خداپرست» در این شهر آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی آذربایجان شرقی، معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور روز پنجشنبه در آیین کلنگ زنی این مجتمع آموزشی از طریق ارتباط تلفنی گفت: همزمان با روز جهانی معلولان کلنگ زنی این مجمتع آموزشی توسط خیر بزرگوار به یاد پدر مرحومش آقای جعفر خداپرست در آذربایجان شرقی کار بسیار مهمی در راستای توانمندسازی معلولان جامعه است.

سید جواد حسینی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۱۵۲ هزار و ۴۰۹ نفر دانش آموز را در هفت گروه  با آسیب شنوایی، کم توانی ذهنی، چند معلولیتی،  معلولیت جسمی- حرکتی،  آسیب دیدگی بینایی، اختلال های رفتاری – هیجانی و طیف اوتیسم و دارای مشکلات ویژه یادگیری تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار داده است .

وی ادامه داد: از این تعداد ۸۰ هزار و ۵۵۶ نفر در مدارس خاص استثنایی و ۷۱ هزار و ۸۵۳ نفر  از آنان در مدارس تلفیقی و در کنار دانش آموزان عادی به تحصیل مشغول هستند.

حسینی گفت: دانش آموزان استثنایی در یک هزار و ۶۰۰  مدرسه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا  مشغول به تحصیل هستد و  ۸۰۵ مدرسه نیز به عنوان مدارس پشتیبان یاری دهنده مدارس پذیرا هستند.

وی اظهار کرد: از این تعداد مدارس ۳۴ مدرسه شبانه روزی، ۴۸ مدرسه ویژه دانش آموزان طیف اوتیسم، ۲۳ مدرسه خاص دانش آموزان نابینا و ۲۶ مدرسه ویژه دانش آموزان معلول جسمی حرکتی و ۱۰۰ مدرسه نیز خاص دانش آموزان آسیب دیده شنوایی است.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: امروز در تاریخ شهر تبریز و خطه آذربایجان روز مهمی است برای اینکه اتفاق مهمی در این روز در راستای خدمت به قشر معلولان جامعه رقم می خورد.

محمدرضا پورمحمدی اظهار کرد: احداث این مجتمع علاوه بر اینکه کاری خیرخواهانه و خداپسندانه است خدمت به قشری از جامعه است که نیاز به توجه بیشتری دارند.

وی با قدردانی از خانواده خیر بزرگوار برای احداث این مجتمع آموزشی و توانبخشی، گفت: شناسایی و معرفی این مکان برای ایجاد مجتمع از سوی آموزش و پرورش در مدت کمتر از یک هفته نیز نشان از همت مسوولان برای خدمت به این قشر دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز گفت: سه هزار و ۸۵۰ دانش آموز استثنایی در استان وجود دارد که به لحاظ محدودیت های مالی آنطور که باید نتوانسته ایم به این قشر خدمت کنیم.

جعفر پاشایی با بیان اینکه این مجتمع از نظر فضا و امکانات و تجهیزات در کشور بزرگترین خواهد بود، افزود: هدف ما در آموزش و پرورش پوشش ۱۰۰ درصدی دانش آموزان در فضای مناسب و بالا بردن کیفیت آموزش است.

وی با اشاره به ضرورت تامین تبلت، گوشی تلفن همراه و تلویزیون برای دانش آموزان جهت دسترسی آنان به آموزش های مجازی گفت: ۸۳۰ دانش آموز استثنایی در استان تبلت و گوشی همراه ندارند که از خیران برای تهیه این اقلام درخواست یاری داریم

پیام صدقی مدیرکل نوسازی توسعه وتجهیز مدارس استان نیز درحاشیه این مراسم گفت: بزرگترین مجتمع آموزشی وتوانبخشی دانش آموزان جسمی و حرکتی با مجهزترین امکانات توانبخشی از جمله کاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتار درمانی و مشاوره درزمینی بمساحت ۵۰۰۰ مترمربع وبازیربنا ۳۰۰۰ مترمربع با همت خیر تبریزی «کاوه خداپرست» در این شهر آغاز شد.
گفتنی است این مجتمع آموزشی و توانبخشی دانش آموزان جسمی و حرکتی در محل قدیمی دبیرستان دخترانه الزهرا در تبریز احداث می شود.