Aa
تاریخ : دوشنبه 24 آبان 1400
کد 1045

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان آذربایجان‌شرقی در گفتگوی خبری شبکه سهند ؛

لزوم توجه ویژه به مدارس سنگی و کانکسی در آذربایجان‌شرقی/ 8 هزار و 500 کلاس درس نیازمند تخریب و مقام سازی است

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی بر لزوم توجه ویژه به مدارس سنگی و کانکسی در استان تاکید کرد و گفت: 8 هزار و 500 کلاس درس نیازمند تخریب و مقام سازی است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اذربایجان شرقی، پیام صدقی شامگاه دوشنبه در گفت و گوی خبری ویژه شبکه سهند در خصوص سرانه آموزشی عنوان کرد: در استان ما برای هر دانش آموز در سال 1400 حدودا 5.7 متر مربع سرانه آموزشی وجود دارد، اگر این عدد را با میانگین کشوری که عدد 5.2 را شامل می‌شود، مقایسه کنیم می بینیم که ما از میانگین کشوری بالاتر هستیم اما اگر با سرانه فضای استاندارد که برای کشور تعریف شده کمی فاصله داریم.

وی در ادامه بیان کرد:حدود 8 هزار و 500 کلاس درس در آذربایجان شرقی نیاز تخریب، بازسازی و یا مقام سازی است البته این آمار نسبت به 4 سال قبل کاهش یافته و از 50 درصد به 35 درصد رسیده است.
صدقی در ادامه سخنان خود ابراز کرد: طی 4 سال اخیر در بحث تخریب و بازسازی هم در اعتبارات دولتی و هم در تهعدات خیری اقدامات بسیار تحسین برانگیزی رخ داده است.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: تقریبا طی دو سال اخیری که دانش آموزان به شکل مجازی تحصیل می کردند و کلاس های درس استفاده نمی شد ما به رسالت خود عمل کرده و مخصوصا در بحث استاندارسازی سیستم‌های گرمایشی اقدامات در خور شانی را ترتیب داده ایم.
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی از برچیده شدن تمام بخاری های نفتی از کلاس های درس در استان خبر داده و افزود:بخاری های نفتی و گازی غیر استاندارد از تمامی مدارس استان برچیده شده و امسال نیز بالغ بر 99 درصد مدارس از سامانه استاندارد گرمایشی استفاده خواهند کرد.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود اضافه کرد: سعی مان بر این شده که در آذر ماه به هنگامی که دانش آموزان در مدارس حضور خواهند یافت، یک محیط امن برایشان مهیا کنیم.
صدقی در بخش دیگری از سخنان خود نیز گفت: سند جامعی در سازمان نوسازی مدارس برای تخریب و بازسازی مشخص شده که الویت ما مدارس فرسوده و کانکسی است همچنین امسال اقداماتی در خصوص مدارس سنگینی نیز صورت می گیرد و مدارس کانکسی بالای 15 نفر نیز ساماندهی می شوند.
وی در ادامه اذعان داشت: در سال‌های گذشته موضوع مدارس خشتی و گلی نیز یکی از مهم ترین دغدغه های ما در اداره کل نوسازی  توسعه و تجهیز مدارس بود که خوشبختانه ما به جمع آوری این مدارس اقدام کردیم و اکنون چنین مدرسه ای در استان نداریم.
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی از وجود 400 کلاس درس کانکسی در استان خبر داده و گفت: یک تعداد مدرسه سنگینی فرسوده  و 400 کلاس درس کانکسی هم در استان وجود دارد که در الویت قرار داده ایم تا آنها را با مدارس ایمنی جایگزین کنیم.
صدقی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مدارس شهرهای جدیدی چون سهند توضیح داد: باتوجه به اینکه شهرهای جدید زیر نظر شرکت های شهرهای جدید اداره می شود در بحث فضاهای آموزشی نیز دخیل هستند،جلسات بسیاری با مسئولین شرکت عمران سهند برگزار کردیم تا اینکه موفق شدیم امسال 4 مدرسه توسط شرکت عمران به مدارس موجود در شهر جدید سهند اضافه کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش جمعیت و مخصوصا مساکن ملی نیز در این شهر با افزایش سکنه مواجه ایم که دست به اقدام برای ایجاد مدارس جدید در این منطقه شدیم تا نیازهای مردم را برآورده کنیم.
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی افزود: از خیرین عزیز درخواست می کنیم که در شهرهای جدید هم نسبت به امر مدرسه سازی حمایت هایی را انجام دهند چراکه اکنون در شهر جدیدی همچون سهند نیازمند حداقل 20 مدرسه هستیم.
صدقی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با سرانه آموزشی استان بیان کرد:در تبریز حدود 4 متر مربع سرانه آموزشی برای هر دانش آموز است ولی در شهرهای کوچک این آمار بالا بوده و منجربه می شود سرانه ما 5.7 باشد ، شدیدا نیاز به احداث مدارس جدید در استان داریم.
وی در بخشی هم در خصوص جامعه خیرین مدرسه ساز توضیح داد:جامعه خیرین مدرسه ساز یکی از بزرگترین تشکل های مردمی جمهوری اسلامی ایران است که در سال 1371 به ثبت قانونی رسیده و فعالیت های آن بر جذب مشارکت خیرین برای ساخت و توسعه فضاهای آموزشی متمرکز است.
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی ادامه داد: این نهاد مردمی از سال 1377 شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و طی دو دهه فعالیت خود، سهم خیرین در ساخت کل مدارس کشور را به حدود 30 درصد ارتقاء بخشیده است.
صدقی با بیان اینکه در استان ما 50 درصد مدارس احداثی یا به شکل مشارکتی است یا تمام خیری، اضافه کرد: قانونی داریم که اگر در روستایی 30 درصد و شهری 50 درصد خیرین تعهد کنند دولت موظف است مابقی آن را تامین کند.
وی در رابطه با مشارکت خیرین در حوزه مدرسه سازی، افزود: در بیستمین دوره جشنواره خیرین مدرسه ساز حدود ۸۰ میلیارد تومان میزان آورده‌ی خیرین بود که این رقم در بیست و یکمین دوره به ۱۰۰میلیارد تومان رسید و در بیست و دومین دوره با جهش مواجه شده و به رقم ۲۰۸ میلیارد تومان افزایش یافت، اکنون نیز این آمار و ارقام به ۲۲۰ میلیارد رسیده است، امیدواریم این رقم تا پایان سال به ۳۰۰میلیارد افزایش یابد.
صدقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آذربایجان شرقی جزء استان‌های پیشتاز در جذب مشارکت های مردمی محسوب می‌شود، ادامه داد: 143 پروژه در حدود ۵5۰ کلاس درس داریم که تعدادی از آنها کاملا خیرساز بوده و برخی نیز با مشارکت دولت و خیرین در حال ساخت است.
این مقام مسئول در ادامه گفت: آذربایجان شرقی در رتبه بندی جز سه استان اول در میزان تهعدات خیرین بوده و اکثر خیران بومی هستند.
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی  در ادامه سخنان خود با بیان اینکه شیب رشد مدرسه سازی مابیشتر از میانگین کشوری است، اضافه کرد: از لحاظ کیفیت و ایمنی مدارس از آمار به روز کمی عقب هستیم.
او با بیان اینکه برای ساخت مدرسه یک سری شاخص و یک سری الویت‌ها داریم، ادامه داد: سعی مان بر این شده بیشتر در حوزه مناطق محروم توجه داشته باشیم، 30 درصد به اعتبارات ملی نوسازی مدارس برای بحث محرومیت زدایی اضافه شده است.
صدقی اذعان داشت: شاید بالغ بر 100 مدرسه در مناطق زلزله اهر پس از وقوع حادثه ایجاد شد و در زلزله اخیر نیز خوشبختانه مدارس تخریبی نداشتیم ولی مدارس به سازی و مقاوم سازی شدند.
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی  در بخشی هم بیان کرد: شهرهای بزرگ استان نیازمند کمک  یاری خیرین مدرسه ساز برای احداث مدارس است.
این مقام مسئول در ادامه گفت: هر مدرسه ای که ساخته می شود تجهیز اش بر عهده ی اداره نوسازی توسعه و تجهیز مدارس است، اما با این وجود از خیرین خواستار تجهیز موارد مدارس هم هستیم، بیشتر نیازمند تجهیزات الکترونیکی برای مدارسبم که تا حدالامکان آن ها را تجهیز می کنیم.
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی افزود: امسال خوشبختانه اعتباری برای تجهیز و هوشمند سازی مدارس هم ابلاغ شده که امید است این اعتبار را در اختیار ادارات مناطق قرار دهیم تا مدارس تجهیز شوند.
صدقی در پایان سخنان خود  خاطر نشان کرد: سعی مان این است کم و کاستی ها را جبران کنیم و زیرساخت های لازم را در استان برای اموزش مهیا سازیم.