Aa
تاریخ : چهارشنبه 26 آبان 1400
کد 1047

در نشست خبری مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان آذربایجان‌شرقی مطرح شد؛

35درصد مدارس آذربایجان شرقی نیازمند تخریب و بازسازی است / جایگزینی مدارس سنگی و کانکسی با مدارس استاندارد

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان آذربایجان‌شرقی عنوان کرد: ۳۵ درصد مدارس استان نیاز به تخریب و بازسازی و یا مقاوم سازی دارند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اذربایجان شرقی، پیام صدقی در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: اداره نوسازی مدارس دستگاهی اجرایی در سطح استان بوده و یکی از اصلی ترین وظایفش نوسازی، ساخت و‌ توسعه و‌ تجهیز مدارس به شمار می رود به عبارت دیگر هر کار عمرانی در وزارت آموزش و پرورش بر عهده این نهاد است.
صدقی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که حدود ۶۰۰۰ مورد فضای فیزیکی و ۲۴ هزار کلاس درس در سطح استان وجود دارد، ابراز کرد: طی ۴ سال اخیر در بحث تخریب و بازسازی هم در اعتبارات دولتی و هم در تعهدات خیری اقدامات بسیار تحسین برانگیزی رخ داده است، با تلاش گسترده برای تخریب و بازسازی مدارس به رقم ۳۵ درصد مدارس نیازمند به تخریب و بازسازی و‌مقاوم‌سازی رسیده‌ایم که این آمار در پنج سال اخیر بیش از ۴۵ درصد بود.
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: تخریب و بازسازی با اولویت و نیازسنجی انجام می‌گیرد که انجام آن بر حسب یک شاخص‌ها  از جمله عمر مفید، تحولات جمعیتی، شهری و‌ روستایی و غیره است.
وی در یخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحصیل ۸۰۰ هزار دانش آموز در سطح استان، گفت: تعداد مدارس کانکسی استان بالغ بر ۷۰۰ کلاس بوده که طی سال‌های اخیر به حدود ۴۸۰ کلاس رسیده که ما برای مدارس بالای ۱۵ دانش‌آموز در کانکس، مدارس استاندارد در نظر گرفته ایم تا نسبت به احداث اقداماتی ترتیب دهیم.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود بیان کرد: حدود ۳۶۰ کلاس درس مدرسه سنگی داریم؛ یکی از رویکردهای سازمان نوسازی مدارس بحث جمع آوری مدارس سنگی بوده و سعی مان این است مدارس سنگی و کانکسی را تخریب ‌بازسازی کنیم.
صدقی در خصوص سرانه آموزشی هم عنوان کرد: در استان ما برای هر دانش آموز در سال ۱۴۰۰ حدودا ۵.۷ متر مربع سرانه آموزشی وجود دارد، اگر این عدد را با میانگین کشوری که عدد ۵.۲ را شامل می‌شود، مقایسه کنیم می بینیم که ما از میانگین کشوری بالاتر هستیم اما اگر با سرانه فضای استاندارد که برای کشور تعریف شده کمی فاصله داریم.
وی در ادامه سخنان خود در خصوص اعتبارات دولتی (ملی و استانی) و مشارکت خیران در اجرای پروژه‌های این نهاد، اظهار کرد: طی چهار سال اخیر با همکاری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، اعتبارات دولتی نوسازی مدارس استان افزایش یافته و از ۱۵۸ میلیارد تومان در سال ۹۷ به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در سالجاری رسیده است.
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان آذربایجان‌شرقی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: حدودا تا پایان سال ۵۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش خواهیم داد که البته این تعداد تا آخر مهرماه تحویل داده شده است.
وی در خصوص بازسازی سرویس های بهداشتی مدارس هم توضیح داد: چهار میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز سرویس‌های بهداشتی برای مدارسی که سرویس بهداشتی ندارد، تخصیص یافته است که طبق بررسی ۸۰ مدرسه نیاز فوری به ساخت سرویس بهداشتی دارند.
این مقام مسئول  در رابطه با موضوع هوشند سازی مدارس هم اظهار کرد: در بحث هوشمندسازی و استفاده از فضای مجازی در دوران کرونا، تعداد ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ دستگاه تبلت بر اساس نیازسنجی انجام گرفته تحویل دانش آموزان نیازمند شده و برای نخستین بار اعتبار جهت تجهیز استودیوهای تولید محتوا در استان تخصیص می‌یابد.
صدقی در بخش دیگری از سخنانخود نیز در رابطه با احداث مدارس سبز نیز عنوان کرد: ما در این خصوص جز استان‌های پایلوت انتخاب شده‌ایم که در حال حاضر سه مدرسه سبز در حال احداث بوده که یک مورد از آنها در ناحیه پنج بوده و یک‌ مدرسه کاملا سبز است و دو مورد دیگر نیز نیمه سبز هستنذ که یکی در تبریز به صورت نیمه خیر در حال ساخت است و دیگری مدرسه زینبیه میانه است.
این مقام مسئول به اهمیت مکان‌یابی جهت ساخت مدارس اشاره کرد و گفت: در موضوع مکان‌یابی نیز جزو استان‌های پایلوت انتخاب شده‌ایم که این موضوع با توجه به احتمال وجود بلایای طبیعی و خسارت وارده از آن منجر به بررسی چرایی تخریب گسترده مدارس بعد از وقوع این بلایا بر آمده شد که دلیل اصلی احداث مدارس در مکان‌های نامناسب است.
وی با اشاره به محرومیت شهرستان چاروایماق در حوزه آموزش، گفت: این شهرستان را به عنوان پایلوت کانون توجهات قرار دادیم و در تلاش هستیم تا آب آشامیدنی و گاز روستاهای این شهرستان را وصل و مدارس را تجهیز کنیم‌. ۴۰ درصد مدارسی که در سطح استان سرویس بهداشتی ندارند در این شهرستان واقع هستند.
صدقی در بخشی هم در خصوص جامعه خیرین مدرسه ساز توضیح داد:جامعه خیرین مدرسه ساز یکی از بزرگترین تشکل های مردمی جمهوری اسلامی ایران است که در سال ۱۳۷۱ به ثبت قانونی رسیده و فعالیت های آن بر جذب مشارکت خیرین برای ساخت و توسعه فضاهای آموزشی متمرکز است.
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی ادامه داد: این نهاد مردمی از سال ۱۳۷۷ شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و طی دو دهه فعالیت خود، سهم خیرین در ساخت کل مدارس کشور را به حدود ۳۰ درصد ارتقاء بخشیده است.
صدقی با بیان اینکه در استان ما ۵۰ درصد مدارس احداثی یا به شکل مشارکتی است یا تمام خیری، اضافه کرد: قانونی داریم که اگر در روستایی ۳۰ درصد و شهری ۵۰ درصد خیرین تعهد کنند دولت موظف است مابقی آن را تامین کند.
وی در رابطه با مشارکت خیرین در حوزه مدرسه سازی، افزود: در بیستمین دوره جشنواره خیرین مدرسه ساز حدود ۸۰ میلیارد تومان میزان آورده‌ی خیرین بود که این رقم در بیست و یکمین دوره به ۱۰۰میلیارد تومان رسید و در بیست و دومین دوره با جهش مواجه شده و به رقم ۲۰۸ میلیارد تومان افزایش یافت، اکنون نیز این آمار و ارقام به ۲۲۰ میلیارد رسیده است، امیدواریم این رقم تا پایان سال به ۳۰۰میلیارد افزایش یابد.
صدقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آذربایجان شرقی جزء استان‌های پیشتاز در جذب مشارکت های مردمی محسوب می‌شود، ادامه داد: ۱۴۳ پروژه در حدود ۵۵۰ کلاس درس داریم که تعدادی از آنها کاملا خیرساز بوده و برخی نیز با مشارکت دولت و خیرین در حال ساخت است.