Aa
تاریخ : شنبه 7 دي 1398
کد 914

رونمایی کتاب دستورالعمل مدیریت نگهداری ، تعمیرات فضاهای آموزشی ، تربیتی و ورزشی توسط وزیر

حاجی میرزائی: سبک معماری مدارس باید در جهت تسهیل آموزش، یادگیری و شکل گیری هویت باشد

کتاب دستورالعمل مدیریت نگهداری ، تعمیرات فضاهای آموزشی ، تربیتی و ورزشی توسط وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح دبیرستان طالقانی تبریز رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان آذربایجان شرقی، با حضور وزیر آموزش و پرورش و مسئولین ارشد استان کتاب دستورالعمل مدیریت نگهداری ، تعمیرات فضاهای آموزشی ، تربیتی و ورزشی در دبیرستان ماندگار آیت الله طالقانی تبریز رونمایی شد.

محسن حاجی میرزائی در این آیین گفت: خیرین بزرگ وار سهام دار بزرگ امر مدرسه سازی برای ارتقا علم کشور هستند امید است این اقدامات تحولی برای پیشرفت امر مدرسه سازی باشد.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش فضا و تجهیزات یک رکن اساسی آموزش است .فضا تنها محلی برای نشستن نیست برای برگزاری کلاس نیست. ما بر اساس سند تحول به تنوع در موقعیت های علمی رسیده ایم دانش آموزان در مجموعه محیط های متنوع قرار می گیرند و می آموزند.

وزیر اموزش و پرورش افزود: معماری فضا می تواند وحدت گرا باشد به آرامش و تحول در یادگیری و فهمیدن کمک کند. همه کسانی که در ساخت مدرسه هستند تنها دانش مهندسی نیاز ندارند نیاز به مفاهیم یادگیری و ساحت های متنوع تربیتی دارند. فرصتی ایجاد شده تا سهمی داشته باشند تا مکان و زمان را برای تعلیم و تربیت بکار بگیرند.

حاجی میرزائی تاکید کرد: ارزیابی ما از سازمان نوسازی خلاصه به استحکام بنا نمی باشد. تنها طول عمر بنا ها نیست. ارزیابی واقعی از عمکرد نوسازی این است که تا چه حد فضاهای ساخته شده در جریان تسهیل یادگیری کمک می کند.

سازمان نوسازی و تجهیز مدارس تلاش می کند که دسترسی عادلانه تمام آحاد را به فضای مناسب برای یادگیری تسهیل کند

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: امروز توزیع مدارس به دلیل جابجایی جمعیت، توزیع نامناسب اقتصادی در برخی مناطق با انبوهی از جمعیت و در برخی مناطق با کمبود دانش اموز مواجه است و باید برای این تناسب سازی با طراحی چشم اندازهای مناسب توسط اداره نوسازی عدالت آموزشی را جاری کنیم.

وی خاطرنشان شد: سازمان نوسازی هدف گزاری کرد که بخاری های نفتی را برچیند و سیستم گرمایشی را در مدارس به کار بیاندازد و این نشان دهنده تلاش و همت سازمان است.

حاجی میرزائی افزود:  تصور رایج این است که معمولا برای تحقق این هدف ها چقدر پول و امکانات داریم. اما این چیزی که بیش از اعتبارات لازم است خلاقیت و نوآوری است. باید ظرفیت های درونی برای پاسخگویی به این نیازها فعال کنیم. و لازمه خودسازی و خودشناسی است و لازمه توجه ما به خدا عمیق تر خواهد بود.

مقام عالی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در فرهنگ غرب نیز مهمترین مهارت برای یک مدیریت موفق و نقش آفرینی اجتماعی  شناخت خود است و این درک از خود در آموزش و پرورش شکل می گیرد و در سنی اتفاق می افتد که دانش آموز در سیستم تعلیم و تربیت است و معلم موظف است این هویت را به بهترین شکل برای نسل جدید شکل دهد.

هویت دانش آموزان به بهترین شکل در مدارس باید شکل بگیرد

وزیر آموزش و پرورش ابراز داشت: هویت ما متاثر از قومیت، بوم، ملیت و دین ماست این ها ترکیبی است که بر اساس یک توازن هوشمند هویت ما را می سازد و تمرکز بر روی نقاطی است که خاطراتی برای مردم دارد. تمرکز روی نقاطی که تصویرهای امیدبخشی از گذشته را به انسان ها می دهد.آشنایی با شخصیت های بزرگی که در تاریخ و تمدن ما هستند کمک می کنند این هویت به نحو مناسب تر شکل بگیرد.

وی افزود: یکی از هدف گذاری های دشمنان که برای مقاصد اقتصادی خود تدارک دیده اند آسیب رساندن به هویت و بریدن انسان ها از فرهنگ و هویت است که در آن شکل گرفته اند. بازسازی مدارس ماندگار و معماری به سبک ایرانی یک کار نمادین است از توجه یک جمعیت به نقاطی که با گذشته یک جامعه پیوند دارد.

حاجی میرزائی تاکید کرد: موظف هستیم که شرایطی به وجود بیاوریم که نسل ما خود را متصل به فرهنگی غنی بدانند. معماری ما نشان می دهد که چه فرهنگ غنی در کشور بوده و استقرار این فرهنگ و باور دانش آموزان موجب تحول در جامعه می شود.

وزیر اموزش و پرورش در پایان گفت: دولت نیز امکانات خوبی را در زمینه نوسازی و تجهیز مدارس در نظر گرفته علارغم تمامی تنگناها 2700 میلیارد ریال تضمین دولت برابر میزان کمک خیرین برای برخی استان ها در مدرسه سازی در نظر گرفته شده است.