Aa
تاریخ : يکشنبه 2 بهمن 1401
کد 1174

برگزاری جلسه قرارگاه جهادی با رویکرد (عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر)

جلسه قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر با حضور روسا و معاونین ادارات فعال استان در حوزه جهادی برگزار گردید.

جلسه قرارگاه جهادی با حضور روسا و معاونین ادارات فعال استان در حوزه جهادی در سالن کنفرانس اداره کل برگزار گردید و نقطه نظرات سازنده در این خصوص توسط حاضرین ارائه گردید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس استان فرهاد فرهودی گفت :  در ابعاد و اهداف اساسی تشکیل قرارگاه جهادی دو هدف عمده وجود دارد یکی بحت عدالت تربیتی و دیگری نصیب آموزشی برابر است که اهداف اصلی قرارگاه شامل دو این آیتم میباشد .
مدیر کل نوسازی مدارس استان اظهار نمود :  در بحث عدالت تربیتی که شامل فعالیتهای نوسازی مدارس نیز میشود پیشنهاد میگردد اهم اقدامات انجام شده نهادهای ذیربط ، در جلسه ای که به این منظور تشکیل گردیده و برای انسجام و همگرایی و پیشبرد اهداف جهادی ، توانمندی خود و اداره خود را رصد کرده و آنرا مطرح نمایند .
ایشان در بحث عدالت آموزشی اضافه کرد : برای رسیدن به این اهداف ما با تمام گروههای جهادی استان بصورت انسجام و هم افزایی و بصورت متمرکز فعالیت نمائیم. هدف قرارگاه در بحثهای آموزشی ، بحثهای تربیتی ، بحث ساخت و ساز و دیگر فعالیتها میباشد که باید عدالت را رعایت نمایند . پیشنهاد میکنم ارگانهای فعال در قرارگاه جهادی تمامی ظرفیتهای مجموعه خود را در اختیار دبیرخانه قرارگاه قرارداده و با اهداف و ایده های سازنده کارهای جهادی را به پیش ببریم .
سعید جلالی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان دراین جلسه گفت:  در اجرای اهداف خیرین مدرسه ساز استان  دومولفه وجود دارد – یک پاسخگویی به  فقر فضاهای آموزشی ، دیگری توانمند بودن در مسیر حل مشکلات و مسائل مدارس ،که خیرین مدرسه ساز  باتوانمندی بالاتر و توان قدرت مالی خود  در این راه  قدمهای بسیارمثبت برداشته اند و منتج به تعهد 800 میلیارد تومان در دو جشنواره خیرین مدرسه ساز گردید. 
جلالی در بحث جهادی بودن اظهار نمود: در جهادی بودن و جهادی کار کردن خیرین مدرسه ساز شاخص ترین جهادگران  هستند. که بدون ادا و چشمداشت از مال و جان خود گذشته و مدارس زیبا ومستحکم می سازند .
 ایشان درباره موضوع مهم فقر کودکان اظهار داشت: اکنون موضوع مهمی که  با آن مواجه هستیم مسئله  اصلی  فقر کودک میباشد که باید چند بعدی به این موضوع  نگاه بکنیم .در سلامت پایدار کودکان غیر از ملزومات اولیه مانند لوازم التحریر ، پوشاک ، کتاب و ...   تغدیه یکی از مهمترین مسائل هست دانش آموزی که گرسنه از صبح تا ظهر در کلاس روی صندلی بنشیند چیزی از درس نمی فهمد. پس در طرح حل فقر کودکان ترمیم مالی خانواده ها مهمترین گزینه میتواند باشد وقتی خانواده ها کار و درآمد داشته باشند فقرکودکان تا حدودی حل میشود .
 
 
علی اکبر رادپور معاون مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری:  در بحث جهادی عملکرد هر کدام از ما باید جهادی باشد .
بحث بازمانده از تحصیل گروههای سنی زیر 11 سال بسیار حساس و مهم میباشد که متاسفانه در استان 1220 بازمانده از تحصیل داریم که زنگ خطر بسیار بزرگی برای جامعه میباشد . در این راستا چه باید کرد و چه تصمیماتی گرفت که درصد آمار بازمانده از تحصیل کودکان استانمان کمتر شود . در این قرارگاه متشکله با تقسیم کار و مشخص نمودن شرح وظایف هر گروه و هر شخص کار جهادی را پیش ببرد
علل عمده بازمانده از تحصیل ، کسانی که بازمانده از تحصیل هستند مهمترین علل و عوامل آن مادی میباشد در این زمینه از خیرین و خیرینه ها ، کمیته امداد و اداره بهزیستی و دیگر سازمانهایی که بنوعی با این موضوع در ارتباط هستند و با توجه به پتانسیل موجود استان از آنها استفاده نمایند.
آقای پناه علی حسین زاده معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان در جلسه قرارگاه جهادی اظهار نمود: جهت هم سو و هم  افزار کردن خدمات آموزشی و تربیتی اعم از تامین فضا، تجهیزات ، توزیع امکانات باید نیاز سنجی شود که  عدالت آموزشی رعایت شود .
ایشان در بخشی از گزارش اقدامات در جلسات قبلی جهادی اظهار نمود: در مناطقی که نیروهای انسانی نتوانسته پاسخگوی نیاز دانش آموزان باشد ما از روحانی در قالب طرح امین که از 40 روحانی شروع کرده و اکنون به 800 نفر رسیده که بتواند مناطق محروم را پوشش دهند .  برای 15 منطقه استان 20 کارتن کتاب بصورت رایگان ارسال و توزیع گردید . در مناطق محروم اجرای کانون یاری گران زندگی اقدام شده مناطقی که محلات  پرخطر و حاشیه نشین میباشد نقشه خطر پذیری احصا شده و کانونها در این مناطق مستقر شدند .
ایشان در خصوص توانمند سازی نیروهای انسانی اضافه نمود : در توانمند سازی نیروی انسانی ، خود دانش آموزان ، اولیا دانش آموزان و نیروهای تربیتی با عنوان خود مراقبتی و پیش گیری از آسیب های اجتماعی الویت بندی شده و اکنون این مبحث در مناطق محروم و مدارس دخترانه اقدام گردیده است .
 
عاشور اکرمی معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان:   نکته اول ) عدالت آموزشی و تربیتی نیست بلکه عدالت آموزشی تربیتی است تربیت پرورش نیست هر کار آموزشی و پرورشی که منجر به عمل شود به آن تربیت می گویند .
نکته دوم عدالت آموزشی تربیتی درسند تحویل دولت آمده و یکی از برنامه های مهم وزیرآموزش و پرورش  و به مجلس ارائه داده و برنامه دولت هم همین است
بازمانده از تحصیل نزدیک به یک میلیون نفر هست در بخش عدالت آموزشی یک بخشی از بحث  بازمانده از تحصیل هستند و بخش دوم کیفیت آموزش تربیتی است که در سند تحول دولت  و هم آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدند که در دوره کرونا به حداکثر خود رسیده است  و کیفیت تحصیلی کاهش یافته سلامت روانی و جسمی افزایش یافته  همبستگی اجتمتاعی دانش آموزان کاهش یافته بخشی از محرومیت کشور از زمان انقلاب تا کنون باقیمانده  و بخشی از دوره کووید 19 تا کنون آمده بوجود آمده که در قرارگاه جهادی در رفع آنها اهتمام بورزیم .
در بخش پروژه های نیمه تمام اظهار نمود مراحل ساخت اولیه  پروژه ها از سوی خیرین مدرسه ساز ساخته شده و بقیه ساخت آن مشارکت دولت را می طلبد  پروژه ها تمام شده وبه دانش آموزان و تحول داده شود و این محرومیت جلوگیری میشود . که نیاز به اعتبار دولتی میباشد .
 سرهنگ سیدمهدی حسینی ازقرارگاه پیشرفت سپاه : یکی از موضوعات مهم ، غیر اززیر ساخت عمران وآبادانی ، سلامت ،فرهنگی ، معیشت و اشتغال وغیره موضوع تعلیم و تربیت میباشد. مهمترین راه حل معضلات جامعه هدف محرومیت زدائی از چهره های روستاهای استان هست که اکنون در قرارگاه پیشرفت در حدود  270 روستا تحت حمایت دارند که ضریب محرومیتاشان در استان بیشتر است  و6 شهرستان و 6 دهستان فعالیت میکنند .
ایشان در هم افزایی نیروها اظهار نمود : در بحث هم افزایی نیروو نهادهای فعال در قرارگاه جهادی میباشد که انرژی بصورت یکنواخت تقسیم میشود اگر ماموریتها بشکل مشترک و هم افزا بین نیروها و ارگانهایی تقسیم شود برنامه های قرارگاه جهادی منتج به نتایج بسیار خوب و بیشتر میشود .

آقای علی عبدلی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان:  شیوه  نامه قرارگاه جهادی را قرائت نموده و  اقدامات انجام یافته در خصوص اهداف اساسی قرارگاه جهادی آموزش و پرورش و عدالت آموزشی و کیفیت آموزش و انسداد موانع را مطرح نمودند و عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر را ،  بهترین گزینه دانستند.