جلسهای با حضور مدیران کل نوسازی مدارس و آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با محوریت بررسی وضعیت تراکم کلاسی در مدارس استان و رفع موانع و بررسی راهکار های پیشنهادی ذیل نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی برگزار شده و مدیرکل نوسازی مدارس استان در این جلسه بر لزوم بررسی راهکار های ویژه برای کاهش تراکم کلاسی ذیل نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی تاکید نمود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی، این نشست در راستای تحقق اهداف نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و تلاش برای ایجاد فرصتهای برابر تحصیلی در سطح استان تشکیل گردید.
در این جلسه، وضعیت موجود کلاسهای با تراکم بالای ۳۵ نفر در سطح مدارس استان مورد بررسی قرار گرفت و بر لزوم برنامهریزی دقیق، استفاده از ظرفیتهای بینبخشی و جلب مشارکت اجتماعی برای رفع این مشکل تأکید شد.
فرهاد فرهودی، مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی در این جلسه با بیان اینکه تراکم بالای دانشآموزان در کلاسها یکی از مهمترین موانع کیفیت آموزشی است، گفت: در برخی مناطق استان شاهد کلاسهایی با جمعیت ۴۰ نفر یا بیشتر هستیم که این موضوع نه تنها بر یادگیری دانشآموزان تأثیر منفی دارد، بلکه فضای روانی معلمان را نیز با چالش مواجه میکند و ما موظفیم در مسیر تحقق عدالت آموزشی، زیرساختهای لازم را فراهم کنیم تا هیچ دانشآموزی از فضای استاندارد آموزشی محروم نماند.»
وی ادامه داد: در همین راستا مقرر شد کارگروهی تخصصی بین دو اداره کل نوسازی و آموزش و پرورش تشکیل شود تا با بررسی دقیق مدارس با تراکم بالا، پیشنهادهای کاربردی و عملیاتی برای رفع این چالش ارائه شود.
فرهودی همچنین با تأکید بر نقشآفرینی مردم و خیرین در توسعه فضاهای آموزشی اظهار کرد: در کنار منابع دولتی، مشارکت مردمی و جذب خیرین مدرسهساز کلید اصلی توسعه فضاهای آموزشی در مناطق کمبرخوردار است. باید با شناسایی دقیق مناطق نیازمند، فرآیند جذب خیرین را هدفمندتر و سریعتر پیش ببریم. تجربه نشان داده هر جا مردم وارد میدان شدهاند، روند ساخت مدرسه شتاب گرفته است.»
در ادامه این جلسه، اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز بر ضرورت همافزایی سازمانی، تحلیل دقیق آماری از وضعیت تراکم مدارس، و تقویت سیاستهای منطقهمحور در توسعه فضاهای آموزشی تأکید کرد.
لازم به ذکر است که این جلسه گامی مؤثر در جهت ارتقاء کیفیت آموزشی، بهبود فضای یادگیری و کاهش نابرابریهای آموزشی در سطح استان محسوب میشود.