حمیدرضا خانمحمدی، معاون وزیر آموزشوپرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در جلسه مجازی هماهنگی «نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی» با تشریح سیاستها و برنامههای جدید این سازمان، بر سرعتبخشی به پروژههای مدرسهسازی، تقویت مشارکتهای مردمی و ضرورت بهرهگیری از ظرفیت رسانهها در ترویج فرهنگ مدرسهسازی تأکید کرد.
به گزارش روابطعمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، حمیدرضا خانمحمدی در جلسه مجازی هماهنگی «نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی» با اشاره به افزایش حجم فعالیتهای نوسازی و احداث مدارس در کشور گفت:
«هرچند سرعت اقدامات در ماههای اخیر افزایش یافته اما برای پاسخگویی به نیازهای گسترده نظام تعلیم و تربیت، باید شتاب بیشتری به پروژهها داده شود.»
رویکرد «بساز مدرسه»؛ افق تازه در مشارکتهای مدرسهسازی
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با معرفی رویکرد جدید «جریان بساز مدرسه» اظهار کرد:«این جریان، مدل نوینی برای جذب و ساماندهی مشارکتهاست؛ رویکردی که بر پایه همکاریهای گسترده، ایجاد تفاهمنامههای مشارکتی، تعامل سازنده با خیرین و جلب همراهی افراد و مجموعههایی است که میخواهند در کنار ما یار و یاور توسعه آموزشی باشند.»
وی افزود: «در بساز مدرسه تلاش میکنیم ارتباط مردم و نهادها با موضوع مدرسهسازی را به یک جریان دائمی، پویا و فراگیر تبدیل کنیم تا جوشش و پیوند نیکوکاری در حوزه آموزش بیش از گذشته دیده شود.»
تخصیص ۱۵ درصد از اعتبارات استانی به نوسازی مدارس
خانمحمدی با اشاره به اقدامات حمایتی برای تقویت زیرساختهای آموزشی گفت:
«در طرح تقویت و تجهیز مدارس، گامهای موثری برداشته شده و تأکید کردهایم که ۱۵ درصد از اعتبارات استانی باید به حوزه نوسازی مدارس اختصاص یابد تا بتوانیم نیازهای فوری مناطق مختلف را برطرف کنیم.»
بسته حمایتی مدرسهسازی؛ از انشعابات رایگان تا تبدیل ۱۰ درصد عرصهها
وی با تشریح بستههای حمایتی جدید سازمان نوسازی مدارس بیان کرد: «در سیاستهای اخیر، تسهیلاتی همچون پروانه ساخت رایگان، انشعابات رایگان و امکان تبدیل ۱۰ درصد از عرصه زمینهای آموزشی به کاربری تجاری برای تأمین منابع درآمدی پایدار در نظر گرفته شده که میتواند روند توسعه فضاهای آموزشی را تسریع کند.»
راهاندازی کد مشارکت مردمی «ستاره ۲۴» و لزوم ورود رسانهها
معاون وزیر در ادامه از آغاز بهکار سرویس مشارکت مردمی «ستاره ۲۴» در اپراتور ایرانسل خبر داد و افزود:«انتظار میرود تمامی ظرفیتهای رسانهای استانها، بهویژه صداوسیما، در جهت معرفی این طرح و آگاهسازی جامعه از فرصت مشارکت در امر مدرسهسازی بهکار گرفته شود. هرچه مردم بیشتر در جریان این حرکت ملی قرار بگیرند، مشارکت گستردهتری شکل خواهد گرفت.»
وی گفت:«مهم است که ذهن مردم با موضوع مدرسه، تعلیم، تربیت و آینده فرزندان کشور درگیر شود؛ چرا که بَساز—مدرسه بهزودی به یک حرکت فراگیر اجتماعی تبدیل خواهد شد و همه در گسترش آن نقش داریم.»
مشارکت و حال خوب مدرسهسازی، اولویت نخست سازمان و کشور
خانمحمدی با تأکید بر اینکه «مشارکت و ایجاد حال خوب مدرسهسازی اولویت نخست سازمان نوسازی مدارس است» تصریح کرد:«نیکوکاری آموزشی، بیش از یک اقدام مالی است؛ یک جریان فرهنگی و تمدنی است که آینده نسلهای بعد را میسازد و ما وظیفه داریم آن را تسهیل و تقویت کنیم.»
وی در پایان، بر اهمیت اطلاعرسانی هدفمند و ویژه در حوزه مدرسهسازی تأکید کرد و گفت:«با اطلاعرسانی صحیح و گسترده، میتوانیم موج تازهای از مشارکتهای مردمی را در مسیر توسعه عدالت آموزشی به راه اندازیم.»