Aa
تاریخ : دوشنبه 28 مهر 1404
کد 2008

توضیح نوسازی مدارس: افتتاح تکراری نداشتیم!

در پی انتشار گزارشی با عنوان «آقای استاندار! عدالت آموزشی با افتتاح تکراری محقق نمی‌شود»، اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی توضیحاتی را برای تنویر افکار عمومی ارائه کرده است.
بر اساس اعلام این اداره‌کل، در استان آذربایجان شرقی هیچ‌گونه افتتاح تکراری در پروژه‌های آموزشی صورت نگرفته و نخواهد گرفت.

پروژه‌های یادشده در گزارش اخیر فارس، از جمله مدرسه خیرساز زنده‌یاد دکتر سهیلا نظرنیا و مدرسه ۱۲ کلاسه شهید آیت‌الله آل‌هاشم، در زمره پروژه‌های نیمه‌تمام سال‌های گذشته بوده‌اند که در قالب «نهضت توسعه عدالت آموزشی» و با تأکید بر محور سوم این نهضت یعنی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام موجود، به بهره‌برداری رسمی رسیده‌اند.

پروژه شهید آل‌هاشم در فاز ۴ شهر جدید سهند، در زمستان سال ۱۴۰۳ تکمیل شده و به‌دلیل درج سال اتمام عملیات عمرانی بر تابلوی مدرسه، عدد ۱۴۰۳ در سردر آن ثبت گردیده است.

مراسم رسمی افتتاح این مدرسه در آغاز سال تحصیلی جدید و با حضور خانواده معظم شهدا و مسئولان استانی برگزار شده است.

همچنین، مدرسه خیرساز دکتر نظرنیا که در سال‌های گذشته به دلیل کمبود اعتبار نیمه‌تمام مانده بود، با مشارکت خیر نیک‌اندیش و در چارچوب نهضت توسعه عدالت آموزشی در مهرماه ۱۴۰۴ تکمیل و افتتاح رسمی شده است.

به گفته روابط‌عمومی اداره‌کل نوسازی مدارس استان، بهره‌برداری موقت از فضاهای آموزشی برای جلوگیری از وقفه در روند تحصیل دانش‌آموزان، امری کاملاً طبیعی و رایج است و هیچ‌گونه مغایرتی با برگزاری مراسم رسمی افتتاح در زمان مقرر ندارد.

در بسیاری از موارد، مدارس پس از تکمیل فنی و تجهیز اولیه برای آغاز سال تحصیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند و سپس مراسم رسمی افتتاح آن‌ها برگزار می‌شود.

این اقدام، نه «افتتاح تکراری» بلکه نشانه‌ای از تعهد دستگاه‌های اجرایی به تسریع در خدمت‌رسانی و تحقق عدالت آموزشی است.

نهضت توسعه عدالت آموزشی، بر اساس پنج محور اصلی شامل ساماندهی مدارس کانکسی، تخریب و بازسازی مدارس سنگی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، بازسازی مدارس تخریبی و احداث مدارس در مناطق پرجمعیت، به اجرا درآمده است.

هدف این نهضت، افزایش سرانه فضای آموزشی، رفع محرومیت تحصیلی و کاهش تراکم دانش‌آموزی در مناطق مختلف کشور است.

منبع : خبرگزاری فارس