Aa
تاریخ : دوشنبه 19 آذر 1397
کد 758

یادی از بزرگ مرد خیّر مدرسه‌ساز در سالگرد از دست دادنش

بزرگمردی ازکارگری تا مدرسه‌سازی/ ساخت بیش از۳۰مدرسه در تهران و آذربایجان شرقی

سه برادر بودند. غلام رضا، کریم و علی؛ اهل تبریز. پدرشان را در کودکی از دست دادند. مادرشان اما بار زندگی را به دوش کشید و با دوخت و دوز و خیاطی زندگی را اداره کرد

غلامرضا و کریم با کارگری در بازار تهران کارشان را شروع کردند. یکی در حجره‌‌ای در سرای جواهری و دیگری در چلوکبابیِ شمشیری. علی که از دیگر برادران کوچکتر بود؛ بیشتر وقتش را صرف درس خواندن کرد. علی نقاشی و عکاسی هم می‌کرد. آنان کار کردند و از کارگری به استقلال تجاری رسیدند. مهمترین سرمایه‌ی این سه برادر در کارِ تجاری، اعتبار و صداقتشان بود. از مال دنیا بسیار اندوختند و بخش زیادی از دارایی‌شان را صرف مدرسه سازی کردند.

این برادران نیک اندیش که به لحاظ سهم مشارکت در ساخت فضاهای آموزشی از بزرگترین خیرین مدرسه ساز کشور محسوب می شوند، اولین مدرسه را در سال۱۳۷۶ باهزینه ای معادل یک میلیارد تومان ساختند. این مدرسه در زمینی به وسعت 3 هزار و 500 متر مربع در منطقه ۱۰ تهران در چهارراه مرتضوی احداث شد.

این برادران خیّر تا سال 1380، 23 مدرسه، 5 خوابگاه و 5 پانسیون به وسعت 103 هزار متر مربع با هزینه 27 میلیارد تومان احداث کردند که در این مدارس قریب به 10 هزار دانش‌آموز در حال تحصیل هستند. همچنین از سال 1380 تا 1385 نیز در زمینه مدرسه‌سازی مشارکت کردند و تعداد مدارس آنها به 27 مدرسه رسید.

غلامرضا مردانی آذری و برادرانش تا زمان حیات وی بالغ بر ۳۳ میلیارد تومان در امر مدرسه سازی صرف کردند که از این تعداد هفت مدرسه در تهران (بیشتر منطقه ۱۰) و بقیه در مناطق محروم آذربایجان شرقی قرار دارند.

ویژگی مدارس احداثی این برادران خیر زیربنای بالای فضاهای احداثی است. ضمن آنکه مدارس پسرانه برادران مردانی آذری به نام پدرشان محمد و مدارس دخترانه به نام مادرشان زهرا نامگذاری شده است. از میان برادران مردانی‌آذری، غلام رضا دار فانی را وداع گفته است.

این سه برادر یک گفتار مشترک دارند؛
کلید خزانه‌ الهی در دستان ما است. تا روزی که این کلید را در اختیار داریم، برای اجرای پروژه‌های فرهنگی آمادگی کامل داریم. امکانات مالی ما در خارج از کشور غیرقابل تصور است. تلاش می‌کنیم این ثروت خدادادی را به جریان مدرسه‌سازی در ایران متصل کنیم تا نهضت مدرسه سازی برادران مردانی‌آذری هرگز متوقف نشود.

18 آذر هر سال یاد آور تلخ‌ترین خاطره برای دانش آموزان مدارس مردانی آذری و تمامی دوستداران غلام رضا مردانی آذری است. آن بزرگمرد، 18 آذر سال 1385 دارفانی را وداع گفت.

وی در هر مدرسه اتاقی را به نام اتاق مؤسس ساخته بود و در این اتاق با دانش‌آموزان صحبت می‌کرد و اگر دانش‌‌آموزی نیاز به کمک مالی داشت به خانواده آن دانش‌آموز کمک می‌کرد.

مرحوم غلامرضا مردانی‌آذری نیت کرده بود تا سقف 150 میلیارد تومان در کشورش مدرسه‌ بسازد. این خیر گرانقدر در زمان حیات ارزشمند خود خدمات ماندگاری ازخود به یادگار گذاشت که هیچ گاه از یاد و خاطر دانش آموزان و تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت اسلامی فراموش نخواهد شد.

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور یاد این خیّر نیکوکار را گرامی می دارد. روحش شاد، یادش گرامی و راهش پررهرو....